Kongernes Bioblitz: Klasselokalet under åben himmel

Nationalpark Kongernes Nordsjælland og fem kommuner i Nordsjælland er gået sammen om at tilbyde 4. – 6. klasser i kommunerne et forløb, der handler om at lære naturen og dens mangfoldighed bedre at kende. Dette forløb kalder vi Kongernes Bioblitz.

Glade elever til Kongernes Bioblitz i 2022. Fotograf: Jim Karlstrøm Jensen

Det er desværre en kendsgerning, at børn og unge generelt har mindre kontakt til naturen og dermed stadig svagere kendskab til den danske naturs mangfoldighed. Indsigt i naturen, dens detaljer og dynamik er et vigtigt grundlag for, at børn og unge kan udvikle forståelse for og kompetencer til at tage vare på naturen.

Nationalpark Kongernes Nordsjælland rummer nogle af landets mest artsrige naturområder, og er derfor et ideelt udgangspunkt for at bidrage til den læring, som er nødvendig for at opnå større indsigt. Derfor har nationalparken i samarbejde med Halsnæs Kommune, Gribskov Kommune, Fredensborg Kommune, Helsingør Kommune og Hillerød Kommune startet projektet ‘Kongernes Bioblitz’, der inviterer skoleklasser ud i naturen og åbner elevernes øjne for biodiversitet.

Projektet forløber sig over fire år, hvor elever fra de nordsjællandske 4.-6. klasser skifter klasselokalet ud med de grønne naturområder i nationalparken. Her får eleverne biodiversitetsbegrebet ind under huden ved at gennemføre bioblitzer med hjælp fra deres lærere, lokale naturvejledere og en række frivillige naturentusiaster.

Bioblitz hva' for noget?

Bioblitz er et velkendt koncept blandt naturens fagfolk, når der skal kortlægges arter i naturområder. Under en bioblitz registreres så mange arter som muligt inden for et døgn i et afgrænset naturområde. Det giver nemlig et øjebliksbillede af naturområdets tilstand.

Naturdannelse af børn og unge

Oprindeligt er Bioblitzen udviklet til at forløbe over 24 timer, men i en modificeret mini-version kan den give skoleelever en unik indsigt i naturens mangfoldighed, begejstre og udvikle en nysgerrighed efter at lære mere. Det kan også bidrage til den nationale naturvidenskabsstrategi og understøtte, at flere børn og unge interesserer sig for naturfag. Det er nationalparkens håb, at projektet bidrager til børn og unges naturdannelse og på samme tid giver en unik indsigt i, hvor vigtigt det er, at vi beskytter alle arterne og deres levesteder.

Nationalparken har som led i projektet finansieret en stor grejtrailer, der indeholder en masse nyttigt udstyr, som kan bruges af eleverne til at indsamle og undersøge dyr og planter.

Elever undersøger naturen på Esrum Kloster & Møllegård i sommeren 2023. Fotograf: Marianne Lund Ujvári
Lærere rustes på til at afholde bioblitzer med deres klasser. Her er lærerne til kursus på Esrum Kloster & Møllegård. Fotograf: Signe Hørslev Scharf

Vil du vide mere?

Kontakt nationalparkens projektleder for undervisning Cæcilie Ryhl Olsson, hvis du kunne tænke dig at vide mere om vores arbejde med formidling og undervisning i nationalparken. Vi hører også meget gerne fra dig, hvis du har ideer til nye projekter eller kunne være interesseret i at låne grejtraileren til din skoleklasse.