Vandhuller til gavn for dyre- og planteliv

Der mangler vand i det danske landskab. Mange vandhuller er drænet væk eller groet til, så bl.a. vandinsekter og EU-beskyttede padder som spidssnudet frø og stor vandsalamander har svære vilkår. Nationalpark Kongernes Nordsjælland gør en indsats for at genoprette og grave nye vandhuller i tæt samarbejde med lodsejere i nationalparken.

Udgravning af vandhul hos privat lodsejer i Karlebo

Vandhuller er lig med masser af liv. Kvækkende frøer, farvestrålende flyvende insekter og skjulte salamandre har vandhullet som vigtige levesteder, men desværre er der kun en brøkdel af de oprindelige vandhuller tilbage, og mange af dem har ofte en dårlig vandkvalitet. Naturen i nationalparken er påvirket af tidligere og nuværende drift eller mangel på samme. Dræning har udtørret moser, enge og vandhuller, og variationen i økosystemer, naturtyper og levesteder er blevet mindre.

De tilgroede, drænede eller forurenede vandhuller har betydet, at arter som for eksempel den rødlistede løgfrø er stærkt truet, fordi der er for langt mellem levestederne og isolerede bestande dermed risikerer at uddø.

Løgfrøen - hvorfor passe på den?

Løgfrøen er en art, som meget få har set, og som ikke gør meget væsen af sig. Navnet har den, fordi den efter sigende udsender en svag løgagtig lugt. Fåtallige og sjældne arter som løgfrøen har det svært, fordi de stiller store krav til levestederne. Men hvis vi gør en indsats for f.eks. løgfrøen, kan det være med til at løfte livsbetingelserne for en lang række andre arter. Genoprettes vandhuller til løgfrø, vil det f.eks. gavne vandinsekter og andre padder.

Nationalpark Kongernes Nordsjælland har fået udarbejdet en rapport, der gør status over løgfrøen i Nordsjælland, beskriver udfordringerne i forvaltningen af arten og kommer med gode anbefalinger til, hvad der kan gøres for at hjælpe den storøjede art. Læs rapporten her.

Tæt samarbejde med lodsejere i nationalparken

Vandhuller er heldigvis en naturtype, der er nem at genoprette eller genetablere, og det er sket i stor stil over de seneste 20-30 år. Denne bølge er nationalparken naturligvis også del af. Og det er særligt på grund af engagerede lodsejere i nationalparken, der stiller deres jorde til rådighed til genopretning eller udgravning af nye vandhuller, så padder og vandinsekter får bedre levevilkår.

Nønne Christensen og Henrik Stausholm fra Auderød er et af de lodsejerpar, der har lagt jord til genopretning af et vandhul midt på et eksisterende græsningsareal. Vandhullet var næsten helt udtørret, da det var tilgroet af store piletræer, som "drak" alt vandet. Derfor takkede parret begejstret ja, da nationalparken spurgte, om de ville være med på et naturprojekt.

"Vil vil rigtig gerne bidrage til mere natur i nationalparken, så da vi blev kontaktet om mulighederne for at få genoprettet et vandhul, slog vi til", lyder det fra Nønne Christensen og Henrik Stausholm fra Auderød.

I dag er der igen et vandhul, efter at nationalparken har fået fjernet piletræerne og renset vandhullet op. Lokaliteten er velegnet, da vandhullet ligger i en græsmark, der ikke bliver sprøjtet eller gødsket, og hvor der går græssende køer. Med nærheden til andre vandhuller er der håb om, at der hurtigt vil indvandre padder til søen.

Udgravning af vandhul hos privat lodsejer i Karlebo

Vil du vide mere?

Kontakt nationalparkens projektleder for natur Lars Rudfeld, hvis du kunne tænke dig at vide mere om vores arbejde med vandhuller eller øvrige naturprojekter. Vi hører også meget gerne fra dig, hvis du har ideer til nye naturprojekter eller kunne være interesseret i at stille noget af dit areal til rådighed til ny eller bedre natur.