Er der natur på en golfbane?

De fleste forbinder golfbaner med tætklippede, golde græsarealer med aktive golfspillere som det eneste liv. Men golfbaner rummer et ofte overraskende varieret landskab. Det undersøgte 10 naturkyndige eksperter nærmere i juli 2022 på en såkaldt bioblitz arrangeret af nationalparken på Hornbæk Golfklubs arealer.

Natureksperter på insektjagt på Hornbæk Golfklubs arealer. Fotograf: Marianne Lund Ujvári

Køllesværmer og kanelbjørn, troldflagermus og tusindgylden. Det er blot nogle få af næsten 700 fantastiske dyre- og plantearter, som naturkyndige eksperter og frivillige fandt på Hornbæk Golfklubs område. Det skete på en såkaldt bioblitz, som Nationalpark Kongernes Nordsjælland arrangerede i samarbejde med folkene bag Bioblitz.dk og Hornbæk Golfklub.

Bioblitz hva' for noget?

Bioblitz er en særlig form for registrering af naturen, hvor eksperter i et afgrænset tidsrum (op til 24 timer) registrerer alle arter, de finder i et bestemt område. Formålet er at give et billede af den artsrigdom, som området rummer.

Masser af planter og insekter

I det blæsende og lidt kølige vejr knoklede de 10 naturkyndige på i felten, fandt og bestemte dyr og planter. Eksperterne nåede op på overraskende næsten 700 forskellige arter - især insekter og planter. Vi har samlet en liste over de 650 arter, der blev bestemt af eksperterne. Derudover et antal arter, som endnu ikke er identificeret. Langt de fleste arter er almindelige og udbredte, men nogle ganske spektakulære. At der blev fundet så mange skyldes mosaik-landskabet på golfbanen, hvor der er mange forskellige lysåbne naturtyper på et sted. Et varieret landskab giver plads til flere arter. Bl.a. blev 6 forskellige arter af flagermus registreret – skimmel-, dværg-, syd-, brun-, trold- og vandflagermus. De nyder godt af den rige insektfauna. Alle registreringerne er lagt i den statslige database, Arter.dk, hvor du kan finde flere oplysninger og billeder af dyr og planter.

De sjældne og fåtallige

Eksperterne fandt også arter, som kun er registreret få steder i landet, og minsandten også en art, som ikke er set i Danmark før.

Smal filtbi (Epeolus variegatus)

En sjælden art var smal filtbi. Filtbier er generelt ikke særligt almindelige, men findes spredt og noget tilfældigt rundt i Danmark i sandede områder, heder og klitter. I Nordsjælland er den kun kendt fra Melby og Jægerspris. Filtbier er redeparasitter på silkebier (Colletes), som dog ikke blev fundet under blitzen. Filtbierne lever af nektar fra mange forskellige blomster, så en varieret blomsterflora er altid godt, også for silkebierne.

Elle-maskebladlus (Glyphina jacutensis) – NY FOR DANMARK

Denne art er aldrig fundet i Danmark, før Linda Kjær-Thomsen fra bioblitz.dk fandt den på Hornbæk Golfklubs arealer. Den suger saft på grå-el, og som det ses på billedet producerer den også ”honningdug”, som myrerne ”malker” bladlusene for.

Grønvinget græsløber (Lebia chlorocephala)

Græsløberen er ikke specielt almindelig og er kun fundet hist og her i små antal over hele landet. Det er vist første fund af denne lille juvel i Nordsjælland i mange år! Som voksen lever den især i højt græs, men har også brug for blomster, især perikon, da dens larve er parasit på larverne af bladbillen Chrysolina varians, der lever på perikon.

Golfklubben var begejstret

Hornbæk Golfklub er glade for at kunne gøre noget for naturen. Golfklubben søger at skabe et varieret landskab og plejer dele af området for naturens skyld. De har fået tilskud fra nationalparkpuljen til at sætte mere end 150 fuglekasser op, og en af deres bygninger lægger gavl til seks mursejlerkasser, som nationalparken har sat op i forbindelse med en kampagne for at hjælpe arten.

Golfklubben var da også meget begejstret over at lægge område til nationalparkens første bioblitz for eksperter. Golfspillere fik i løbet af dagen på turen rundt med golfvognen indblik i naturen ved at snakke med eksperterne. Andre fik en uforglemmelig oplevelse af nattens dyreliv på en tur med flagermus-ekspert Hans Baagøe, hvor ikke mindre end 6 flagermus-arter blev hørt og set i skumringen!

Insekter lokkes til med kunstigt lys i mørket. Fotograf: Lars Rudfeld

Vil du vide mere?

Kontakt nationalparkens projektleder for natur Lars Rudfeld, hvis du kunne tænke dig at vide mere om vores arbejde med at registrere arter i nationalparken eller øvrige naturprojekter. Vi hører også meget gerne fra dig, hvis du har ideer til nye naturprojekter eller kunne være interesseret i at stille noget af dit areal til rådighed til ny eller bedre natur.